Zakenpartners en broeders
De mannen kennen elkaar al hun hele leven. Hun moeders werden vriendinnen tijdens hun zwangerschap en Jos en Laurens groeiden samen op. Van samen in de wieg, naar dikke vrienden en tegenwoordig als broeders en zakenpartners. De twee hebben altijd veel overeenkomsten gehad. Zo zijn ze allebei de jongste telg van warme gezinnen en bewandelen ze hun levenspad op eigenwijze wijze. Of noem het gerust rebels.
Van huis uit meegekregen
Die eigenzinnige kijk op de wereld bracht hen waar ze vandaag de dag staan met hun bedrijf. Maar dat is niet de grootste intrinsieke motivator. Wat Jos en Laurens van huis uit hebben meegekregen, brengen ze nu samen in het bedrijf. Het is de jarenlange ervaring in de bloemen van vader Mulder gekoppeld aan de ontwikkelingssamenwerking-carrière van vader van Beuningen. Gooi daar een invloed van een sterke gezinssamenstelling overheen en je krijgt een creatieve fusion van bloemen, transparantie, community en dingen nét even anders doen.
Drieledige missie
De missie van The Flower Family draait in zijn geheel om betekenisvol zijn en aandacht hebben voor mens, milieu en maatschappij. Dat doen ze op drieledige wijze. Het bedrijf dient als sociale community die talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt een nieuwe kans geeft om op te bloeien in de maatschappij. Het bedrijf werkt alleen samen met gecertificeerde kwekers die op duurzame wijze werken en, last but not least, richt het bedrijf zich met de door hun huisstylist samengestelde seizoensboeketten op de stijlvolle ontvanger. Het oog wilt namelijk ook wat. Deze drieledige visie wordt ook gesteund door de financiele achterban van The Flower Family: de Rabobank Foundation en Stichting DOEN.
Keurmerk voor sociaal ondernemen
Als we de oprichters vragen naar hun doel refereren ze aan andere bekende B-Corporations (hét keurmerk voor bedrijven die mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen) in Nederland zoals Tony’s Chocolonely, Dopper en Triodos Bank. Stuk voor stuk koplopers op het gebied van sociaal ondernemen en maatschappelijke impact. Want hoe mooi zou het zijn als The Flower Family de Tony’s Chocolonely van de bloemen kan worden?
Een nieuwe stroming
Het kantoor van The Flower Family zit in het epicentrum van de bloemenimport en -export van Nederland. Een gedurfde plek voor een bedrijf dat bloemen op andere wijze aan de man wil brengen dan via het traditionele veilingsysteem. Dat doen ze door alle schakels tussen kweker en leverancier slash bloemist weg te nemen. Zo zorgen ze voor een transparant en eerlijk product, waarbij er niets aan de zogezegde strijkstok blijft plakken. Volgens Jos en Laurens is de plek zo dicht mogelijk op het vuur juist voor de hand liggend. De “clash” tussen het oude en het nieuwe houdt beide kanten scherp en lokt interessante conversaties uit. Daarbij heeft The Flower Family niet de ambitie om de gehele bloemensector te veranderen. Ze redeneren juist vanuit hun eigen schaalbaarheid en zijn gedreven door idealen. Een manier van zakendoen die volledig past in het rijtje van duurzaamheid en eerlijkheid.
Krachten bundelen
The Flower Family heet niet zomaar The Flower Family. Het idee van een familie, een community van zelfgekozen mensen, voelde veel natuurlijker dan de corporate omgevingen waar de mannen tijdens hun studententijd van hadden geproefd. Eén ding was zeker, dat wilden ze absoluut niet. In de afgelopen twee jaar hebben Jos en Laurens mensen in hun Flower Family opgenomen die zij gaandeweg hebben ontmoet. Een aantal voorbeelden: Ilja Bakx werd ingevlogen om een app te ontwikkelen, maar bleek zo’n goede samenwerkingspartner dat hij zich bij de oprichters voegde. Oude rot in het vak Loek van Eeden – opa Loek –wist zich, met zijn kennis, kunde en netwerk in de bloemen, als geweten van de club op te stellen. De vluchteling Hasan Shamsou bleek een bloementalent in de dop en bloeide tijdens zijn tijd bij The Flower Family volledig op.
Een bundel geluk thuis of op kantoor
Het familiebedrijf blijft maar groeien zoals ook het aantal boeketten dat wordt bezorgd. Vooral de b2b-tak in regio Noord-Holland loopt als een speer. Voor deze klantgroep is er na regelmatig testen en ontwikkelen een perfect passend abonnement geïntroduceerd: de “Family Membership”. Maar ook voor de consument is het mogelijk deze bundel van geluk te bestellen, evenals de seizoensbloemen en Red Naomi rozen. Benieuwd geworden naar The Flower Family en hun boeketten met een goed verhaal? Neem vooral eens een kijkje op www.theflowerfamily.nl.