Van Instagram naar insta fame
In 2014, Mike en Darroch waren al een paar jaar een stel, maakte interieurontwerper Mike steeds vaker een tripje naar de farmers market om bloemen te kopen. Het gaf hem iets creatiefs te doen met zijn handen. Wat hij vervolgens maakte viel zo in de smaak bij Darroch, fotograaf, dat die de bloemenkunstwerkjes vastlegde en op hun Instagram-account plaatste. Al snel bleek dat hij niet de enige was die onder de indruk was van Mike's florale creaties. Er waren steeds meer likes, volgers en verzoeken voor het aankleden van feestjes en bruiloften. Instagram werd insta fame. Dus realiseerde het stel een langgekoesterde wens en begon samen een bedrijf: Putnam & Putnam.
Williamsburg, Brooklyn
Drie jaar later. Ergens in een studio in Williamsburg, Brooklyn, wordt hard gewerkt aan een installatie. Een team van zwart geklede mensen maakt hier een kunstwerk van bloemen voor Sarah Seven, bruidsjurkenontwerpster. Onder toeziend oog van Mike en Darroch Putnam werken handen geroutineerd maar voorzichtig aan het thema 'dark romance'. Het eindresultaat is een perfect voorbeeld van het werk van deze mannen.
"Onze stijl omschrijven we zelf als weelderig en romantisch. Onze favoriete bloem is dan ook de klassieke roos, het liefst in poederige kleuren, met een bruinachtige, warme ondertoon."
Romantisch en weelderig
Mike: "Onze stijl omschrijven we zelf als weelderig en romantisch. Onze favoriete bloem is dan ook de klassieke roos, het liefst in poederige kleuren, met een bruinachtige, warme ondertoon. Die doet ons denken aan de oude Hollandse meesters en Vlaamse schilderijen. Afhankelijk van het seizoen gebruiken we naast rozen ook graag ranonkels, klaprozen, Lathyrus en Dahlia's in de herfst. Er zit zoveel romantiek in de kleuren en de bloemen die we kiezen."
Bloemen als uitgangspunt
Mike: "In ons werk met bloemen zien we onszelf ook wel als ontwerpers die goed over ruimte nadenken. Als we een installatie maken, onze specialiteit, denken we goed na over hoe de klant omgaat met die ruimte en hoe we die ruimte kunnen transformeren. Het gaat niet alleen om esthetiek, maar om hoe iemand echt verandert als hij de kamer binnenkomt. Ons uitgangspunt is ook altijd de bloemen die we gaan gebruiken, daarna groeit het ontwerp eigenlijk op een organische manier, gebaseerd op de ruimte en het materiaal dat we gebruiken."
Inspiratie is overal
Darroch: "Inspiratie halen we overal vandaan. Architectuur, interieurontwerp en mode spelen een enorm grote rol in ons werk. Soms geven opdrachtgevers ons een foto van een schilderij van Renoir of platenhoes van Pink Floyd ter inspiratie voor een opdracht. Het is heel mooi als mensen zoveel vertrouwen in je hebben en je zoveel vrijheid krijgt bij het vormgeven van een bloemstuk of installatie."
New Yorkse bruiloften en ander werk
Darroch: "Naast installaties spelen bruiloften een hele belangrijke rol in ons werk. Hier in New York gaat er veel geld om in bruiloften, grote bruiloftsfeesten. Wij verzorgen steeds grotere trouwerijen, dat is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf geworden. Daarnaast focussen we op wat meer creatief werk, met mode-ontwerpers bijvoorbeeld voor editorial fotoshoots of interessante dingen voor magazines."
Putnam & Putnam heeft inmiddels samengewerkt met onder andere Cartier, Harpers Bazaar en Vogue.
Teamwork en gedeelde smaak
Onderling is de samenwerking ook goed geregeld. Mike fungeert als lead creative en maakt in die rol alle designs en Darroch houdt zich bezig met de logistiek, fotografie en zakelijke kant van het bedrijf. Waarbij ze smaak, een gevoel voor stijl en een feilloos oog voor detail delen. Tel daarbij op een hecht, gepassioneerd team en je hebt een recept voor mooi werk en succes. Naast de studio in Brooklyn, waar de grote projecten gerealiseerd worden, heeft Putnam & Putnam trouwens ook een winkel op 5th Avenue in Manhattan. Daar kun je terecht voor een fenomenaal boeket.
Geurkaarsen
In de winkel koop je naast bloemen sinds kort ook exclusieve geurkaarsen, een collectie ontworpen door Barroch en Mike en gebaseerd op bloemen, planten en kruiden.
Darroch: "Hiermee ontwikkelen we onszelf steeds meer als een lifestyle-merk. Met de kaarsen kunnen we onze prachtige bloemenarrangementen in producten vertalen. Het ontwikkelen van de geuren duurde ongeveer een jaar, want we zijn heel kieskeurig, maar het was een heel leuk proces. "
In de kaarsen ruik je natuurlijk de roos, maar ook geuren als oranjebloesem, munt, vijgenblad, Afrikaantje, mos en geranium. Zelf ruiken? Binnenkort lees je hier hoe je een van die exclusieve geurkaarsen kunt winnen (waarvan ook de verpakking om te zoenen is).
Bloemenkleurengids
Nog een nieuwe ontwikkeling: in de herfst van 2018 komt er een boek uit, via uitgeverij Phaidon.
Mike: "Voor het boek fotograferen we 500 bloemenwinkels, in de vorm van portretten. Daarbij kiezen we kleuren, en vervolgens bloemen in die kleur. Het wordt een Putnam & Putnam bloemenkleurengids, omdat kleur zo'n belangrijke rol in ons werk speelt. Het boek is heel handig voor mode-ontwerpers, wedding planners, schilders, tuinmannen en set designers: iedereen kan dit boek straks gebruiken. Een heel cool project, momenteel ons belangrijkste."
"Ons boek wordt een Putnam & Putnam bloemenkleurengids, omdat kleur zo'n belangrijke rol in ons werk speelt."
En een laatste boodschap
Darroch: "Dingen doen die we eerder nog nooit gedaan hebben, interessante dingen, dat is heel belangrijk voor ons. Daarom maken we ook vrij werk, voor ons portfolio, ter inspiratie. We prijzen ons gelukkig dat we een creatief bedrijf runnen. Dat we iets origineels, iets nieuws kunnen creëren en dat kunnen delen met de wereld. Bijna elke dag is pretty amazing."
Meer over deze mannen?
Bekijk onze video als je meer wilt weten over Putnam & Putnam.