Alice Auboiron werkt vooral voor grote merken als Chanel en Hermès. Onlangs nog ontwierp ze de verpakking voor de wintereditie van het Issey Miyakes parfum L’eau d’Issey. Tijdens gesprekken met deze mode- en parfumhuizen merkt Alice dat zij behoefte hebben om hun parfum op een nieuwe manier te presenteren: “Merken willen niet meer alleen benadrukken waarvan het parfum gemaakt is of alleen romantische bloemen gebruiken voor vrouwenparfums. Ze zijn toe aan een meer speelse, vrije, vlotte en creatieve manier om hun parfum aan de consument te presenteren.” Een trend die steeds groter wordt en waar Alice erg enthousiast van wordt.
Creatieve verrassingen
Voor Alice is de grootste artistieke uitdaging het vertalen van een merkidentiteit in bloemen en planten en daarin blijven verrassen met nieuwe creatieve vondsten. “Ik vind dat je je als mens door alles moet kunnen laten verrassen, zowel door grote dingen als kleine,” legt Alice uit. “Als ik om me heen kijk, dan zie ik overal van alles gebeuren. Mijn omgeving is één grote inspiratiebron. Zo word ik geprikkeld door een mooi artistiek werk, maar ook door een wuivende struik op Corsica of een bijzondere vorm van een bloemblad.”
“Mijn omgeving is één grote inspiratiebron”
Ontdekkingstocht
De waardering voor details en verschillende schoonheidsvormen kreeg Alice mee van haar ouders: met een moeder als kunstschilderes en een vader als architect ontwikkelde Alice een brede belangstelling voor schoonheid en vooral voor het idee dat schoonheid verschillende vormen en gezichten heeft. Tijdens haar opleiding aan de Duperré-school voor Toegepaste Kunsten in Parijs volgde ze daarom verschillende artistieke vakken om te ontdekken welke schoonheid elk ambacht had te bieden. Zo kon Alice aan het einde van haar opleiding schilderen, beeldhouwen en ontwerpen.
“Bloemen, planten en het hele groene universum eromheen passioneert mij”
Groot en klein
Na haar opleiding werkt Alice als ontwerper van filmsets. Op basis van de overweldigende natuur bouwt ze maquettes van landschappen voor speelfilms en reclamespots. Telkens weet ze grote landschappen te vangen in miniaturen van papier en karton. “Dat werk was voor mij een echte eyeopener,” vertelt Alice. “Ik raakte hierdoor enorm gepassioneerd door bloemen, planten en het hele groene universum daar omheen. Vooral ook doordat ik zag welke positieve effecten de natuur heeft op de waardering van een merk. Ineens realiseerde ik me hoeveel mooie mogelijkheden de natuur biedt om een merk te promoten.”
Meer dan een decor
Het moment waarop Alice echt verliefd werd op de natuur, was toen mode- en parfumhuis Chanel haar vroeg om spectaculaire brillen te maken voor een modeshow met planten. Alice: “Deze opdracht maakte me duidelijk dat groen veel meer is dan een mooie kleur voor een decor alleen. Je kunt verhalen vertellen met bloemen en planten en emoties overbrengen. Vanaf dat moment beschouwde ik de natuur niet meer als een achtergrondopvulling, maar als een tijdloze inspiratiebron waar je oneindig veel verhalen mee kunt vertellen. We kunnen de natuur als communicatiemiddel gebruiken en dat vind ik geweldig. Hopelijk kan ik dat nog lang blijven doen.”
Meer weten
Lees ook het artikel over Alices werk voor Issey Miyake, of bekijk de video.