De kwekerstafel
Op een grauwe namiddag, bellen we aan bij het huis van Nikki en Michel. Nikki doet open en verwelkomt ons hartelijk. Het voelt direct warm en gezellig binnen. De poes komt nieuwsgierig kijken en de twee katers liggen lekker te luieren op de bank. “Michel komt er zo aan. Hij was nog even druk op werk”, vertelt Nikki terwijl ze een warme kop thee voor ons inschenkt. Niet veel later stapt Michel binnen en schuift hij aan, aan de houten tafel. Michel noemt het de kwekerstafel. “Vroeger vergaderde je niet in kantoren, maar aan de houten tafel in de keuken.” We stemmen direct in dat dit toch een stuk leuker weg praat.
Tulpenman & Jurist
We vragen of hun achtergrond in de bloemen ligt. Michel: “Ik ben opgegroeid in in Noord-Holland-Noord, te midden van de tulpenbollen. Na mijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen in Wageningen, ben ik samen met mijn partners Dirkjan en Michiel het bedrijf Haakman Flowerbulbs begonnen. We exporteren wereldwijd tulpenbollen voor de broeierij. In 2010 hebben we het dochterbedrijf H&M Flowers opgericht. Een volledig onafhankelijk bedrijf dat zich richt op het broeien van tulpen.” De roots van de Brabantse Nikki liggen daarentegen niet in de bloemen of bollen. Nikki: “Ik heb een Master Strafrecht en ben afgestudeerd als Jurist. Maar dit was niet het pad dat ik verder wilde bewandelen.” Aan de kwekerstafel thuis, kwam het stel op het idee om 24Flower op te richten.
Pop-Up Stores
24Flower begon met vier pop-up stores in het hartje centrum van Amsterdam. De bloemen, vers geleverd van de kwekerij, hingen aan kledingrekken met de stelen in het water. Door middel van een kleurcodesysteem, wilden Nikki en Michel de consument inzicht geven in de versheid van de producten en daar een passende prijs aan hangen. Een transparant verkoopsysteem. Nikki vertelt: “Vierentwintig tulpen met een groene sticker waren het meest vers, konden nog circa tien dagen mee en kostten tien euro. Vierentwintig tulpen met een oranje sticker kostten vier euro en daar kon de consument nog vier dagen van genieten. In totaal waren er vijf prijs-versheid categorieën. Iedere dag werden de stickers en de prijs van het boeket tulpen aangepast en kon de consument zelf kiezen voor de mate van versheid en prijs.” Als we enthousiast reageren op de looks van de verpakking vult Michel aan: “Je kent het wel dat je onhandig op straat loopt met een grote bos tulpen onder je arm of wiebelig op de fiets zit. De duurzame verpakking was zo ontworpen dat je de bos makkelijk kunt dragen of aan je fietsstuur kunt hangen. Dankzij de twee hengsels is het een duurzame tas met tulpen. Ook een binnenkomer, om aan iemand cadeau te geven.”
Van pop-up shop naar webshop
Toen Nikki en Michel merkten dat de pop-up stores een succes waren, hebben ze het concept vertaald naar een online shop. Nikki: “In eerste instantie kon je online enkel tulpen kopen uit eigen kwekerij waar er op water wordt gebroeid. Inmiddels hebben we (indien het seizoen het toelaat) het assortiment uitgebreid met gerbera’s, pioenen, lelies en ranonkels. We hopen binnenkort ook met rozen te starten. Hiervoor hebben we zorgvuldig kwekers geselecteerd die ook op duurzame wijze bloemen kweken.”
Hoe werkt het online?
De producten worden als brievenbuspakket (12 bloemen) of postpakket (24 of 48 bloemen) bezorgd in een mooi doosje. Het online koopproces werkt heel simpel. Je kiest het soort bloem, de kleur en het aantal. Vervolgens kun je er nog een kaart of e-card aan toevoegen. Of zelfs een videoboodschap. Je geeft aan of je ze thuis, als verrassing of op kantoor wilt bezorgen. En de laatste stap is dat je de dag van bezorging invult. En voilà, de bloemen worden gesneden in de kwekerij en gaan op weg naar hun nieuwe bestemming. Michel: “Het kan zijn dat de bloemen bij aankomst even bij moeten komen. Ze hebben een hele reis achter de rug en net als bij mensen, moet je op de nieuwe plaats van bestemming even acclimatiseren. Dat geldt ook voor bloemen. Eenmaal in de vaas, trekken ze in korte tijd helemaal bij. En dan hebben ze een garantie van 10 dagen.”
De toekomst
Wat gaat de toekomst jullie brengen? Nikki: “Wellicht dat er nog meer pop-up shops komen. Het blijft een verrassing wanneer en waar we een shop openen. In februari is de opstart van de Duitse 24 Flower webshop. Verder zijn we altijd bezig om te kijken waar mooie kansen, mogelijkheden en samenwerkingen liggen. Zo steunen we bijvoorbeeld het goede doel Free a Girl en zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuw idee. Zodra dit concreet wordt, dan vertellen we er graag meer over natuurlijk.” Twee koppen thee en een stevige koek later, merken we dat de tijd aan de kwekerstafel voorbij is gevlogen. We nemen afscheid van dit ambitieuze en creatieve ondernemerskoppel. De volgende dag staan we tijdens de Nationale Tulpendag in de Tulpenpluktuin op de Dam en daar we lopen Nikki en Michel tegen het lijf. Zeker niet verwonderlijk, want waar bloemen zijn, zijn Nikki en Michel.